ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑ-ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ…

του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ

Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που ξοδεύει το 10% του ΑΕΠ (δηλαδή του συνολικού πλούτου που παράγει ετησίως) για να καλύψει τις συνταξιοδοτικές της δαπάνες. Από τα 100 ευρώ των πρωτογενών δαπανών που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο – αυτό το κονδύλι τροφοδοτείται σχεδόν αποκλειστικά από τα φορολογικά έσοδα-, περίπου τα 40 ευρώ διατίθενται για να πληρωθούν οι συντάξεις του Δημοσίου αλλά και για να επιχορηγηθούν τα ασφαλιστικά ταμεία προκειμένου και αυτά να συνεχίσουν απρόσκοπτα την καταβολή των συντάξεων.

Read more

ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΑΚΟΜΑ ΤΑ CAPITAL CONTROL ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ

Σήμερα συμπληρώνονται 3 χρόνια από την επιβολή των ελέγχων στη ροή κεφαλαίων. Το μήνυμα από την Φρανκφούρτη είναι σαφές: Τα capital control στην Ελλάδα θα διατηρηθούν τουλάχιστον μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2019.

Με πιο καθαρά λόγια:

  • Παρά την ολοκλήρωση του Μνημονίου ΙΙΙ, τον Αύγουστο του 2018, η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα της Ελλάδα δεν πρόκειται να ανακτηθεί νωρίτερα από τον Απρίλιο-Μάιο του 2019.

 

Read more

ΒΕΤΟ Ε.Κ.Τ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ

Του Δημήτρη Κατσαγάνη 

«Κινδύνους» για «αντιστροφή των μεταρρυθμίσεων»  στο συνταξιοδοτικό, αλλά και την αναγκαιότητα για  «επιπλέον αποφασιστική πολιτική δράση» με στόχο την «ενίσχυση των διαρθρωτικών μεταρρυθμιστικών προσπαθειών στο χώρο των συντάξεων και της υγείας μακροπρόθεσμα» βλέπει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στην τελευταία μηνιαία έκθεση της, η οποία δημοσιεύθηκε χθες.

Και αυτό μόλις μία ημέρα μετά τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα στο Bloomberg, σύμφωνα με τις οποίες «είναι δική μας υπόθεση με ποια μέσα θα φτάνουμε τους στόχους» για τις αρχές του 2019, βάσει της συμφωνίας με τους θεσμούς , η οποία ως γνωστόν προβλέπει και περικοπές έως 18% στις συντάξεις.                                      

Το «παράθυρο» Τσίπρα για αλλαγές στο μείγμα των μέτρων, γίνεται λίγες ημέρες μετά την δημοσίευση του Τεχνικού Μνημονίου, σύμφωνα με το οποίο το κομμάτι των αρνητικών «προσωπικών διαφορών» των συντάξεων (σ.σ. συντάξεις που θα καταστούν χαμηλότερες μετά τον επανυπολογισμό τους) που δεν μειωθεί το 2019, θα πρέπει να μειωθεί εμμέσως μέσω του συμψηφισμού με τις αυξήσεις που θα λάβουν μελλοντικά οι συντάξεις.

Μάλιστα, δεδομένου ότι στο υπ. Εργασίας προβλέπουν «αυξήσεις 2% από το 2022», βάσει όσων προβλέπει το Τεχνικό Μνημόνιο για μη απόδοση των ονομαστικών αυξήσεων στις συντάξεις με αρνητική «προσωπική διαφορά», τότε οι συντάξεις με μεγάλη αρνητική «προσωπική διαφορά» (άνω του 22% -24%, δεδομένου ότι όλες οι συντάξεις θα παγώσουν το 2019 -2021), θα συνεχίσουν και από το 2022 και έπειτα να χάνουν σε πραγματικούς όρους 2% το χρόνο.

 Αν επαληθευθούν οι εκτιμήσεις στελεχών ταμείων για αρνητικές «προσωπικές διαφορές» έως και 40%, τότε ορισμένες συντάξεις θα υποστούν πραγματικές μειώσεις ακόμα και το διάστημα 2022-2030!

Η αναφορά της ΕΚΤ για τις συντάξεις γίνεται σε ειδικό κεφάλαιο της εν λόγω έκθεσης η οποία είναι αφιερωμένη στην πιο πρόσφατη Έκθεση Γήρανσης της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων της Κομισιόν.

Μάλιστα, στην έκθεση της ΕΚΤ αναγνωρίζεται πως η Ελλάδα ανήκει στις χώρες –μέλη εκείνες της ευρωζώνης, οι οποίες προχώρησαν στην μεγαλύτερη μείωση της δαπάνης για συντάξεις (σ.σ. λόγω της εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου).  

Ωστόσο, η ΕΚΤ επισημαίνει πως «περαιτέρω κίνδυνοι σχετίζονται με την αντιστροφή των θεσπισμένων μεταρρυθμίσεων».

Επίσης,  η έκθεση «υποθέτει ότι όλες οι συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις που έχουν νομοθετηθεί τα τελευταία χρόνια, θα εφαρμοστούν πλήρως. Εντούτοις, σε ορισμένες χώρες (π.χ. Ιταλία και Ισπανία) φαίνεται ότι υπάρχει υψηλός κίνδυνος να αντιστραφούν οι μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων που έχουν ήδη υιοθετηθεί».

Η ΕΚΤ, όμως, κάνει και άλλη μία επισήμανση, «φωτογραφίζοντας» την Ελλάδα, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών με τους οποίους ήλθε σε επαφή το Capital.gr. Συγκεκριμένα, αναφέρει πως «ο κίνδυνος ανατροπών μεταρρυθμίσεων θα μπορούσε να αυξηθεί για τις χώρες που επί του παρόντος προβάλλουν σημαντικές μειώσεις των δεικτών συνταξιοδοτικών παροχών».

» Εναλλακτικά», σημειώνει η ΕΚΤ, «σε τέτοιες περιπτώσεις, ο κίνδυνος συνεχούς αύξησης των μεταβιβάσεων που σχετίζονται με την  κοινωνική πρόνοια θα μπορούσε να αυξηθεί, εάν οι ιδιωτικές συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις δεν καλύψουν τα κενά».

Και καταλήγει, επισημαίνοντας πως «συνολικά, απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες μεταρρύθμισης σε ορισμένες χώρες για να περιοριστεί η αναμενόμενη αύξηση του κόστους δημογραφικής γήρανσης σε ένα περιβάλλον ήδη υψηλών επιπέδων δημόσιου χρέους. Σε αυτό το πλαίσιο, θα είναι σημαντικό οι χώρες να λάβουν πρόσθετη αποφασιστική πολιτική δράση και να αυξήσουν τις προσπάθειές τους για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα των συντάξεων, της υγειονομικής περίθαλψης και της μακροχρόνιας περίθαλψης».

 

 

 

ΠΩΣ ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ ΟΦΕΙΛΕΣ ΠΡΟΣ ΟΑΕΕ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΓΙΑ ΑΔΗΛΩΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο – σκούπα  του Υπ. Εργασίας για την αδήλωτη εργασία και τις νέες ασφαλιστικές ρυθμίσεις.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει:

– Την νέα αρχιτεκτονική προστίμου για την αδήλωτη εργασία η οποία προβλέπει μείωση του προστίμου με εναλλακτική την ασφάλιση του αδήλωτου εργαζόμενου
– Τη διαγραφή των αμφισβητούμενων οφειλών κυρίως προς τον πρώην ΟΑΕΕ που δημιουργήθηκαν πριν από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, δηλαδή έως 31/12/2016.                   
– Ευνοϊκές διατάξεις για το καθεστώς μαθητείας στον τουρισμό
– Ευνοϊκές διατάξεις για τη συνταξιοδότηση των αγροτών 
– Δίνει τη δυνατότητα στους ανέργους να διατηρούν τον χρόνο ανεργίας τους στον ΟΑΕΔ, όταν εντάσσονται σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.                                                                                 – Θέτει επίσης περιορισμούς στο καθεστώς  της εργολαβίας 
– Εισάγει το δικαίωμα μη διακοπής της επαγγελματικής δραστηριότητας μισθωτών ή μη, για την έναρξη καταβολής της σύνταξης. 
– Επανακαθορίζεται η διαδικασία και ο χρόνος έναρξης και διακοπής της ασφάλισης στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης Αγροτών του τ. ΟΓΑ που εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ.
– Εποπτεύει και ενθαρρύνει την αναδοχή των ασυνόδευτων στη χώρα μας ανηλίκων- υπηκόων τρίτων χωρών.

Το νομοσχέδιο διαμορφώνει μία νέα αρχιτεκτονική στα πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία.

Για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο επιβάλλεται πρόστιμο 10.500 ευρώ στον εργοδότη και αναδρομική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών τριών μηνών. Το πρόστιμο προσαυξάνεται σε περιπτώσεις υποτροπής. α) κατά 100% για την πρώτη μετά την αρχική παράβαση, και β) κατά 200% για κάθε μεταγενέστερη παράβαση.

Ωστόσο προβλέπεται η δυνατότητα έκπτωσης του προστίμου, εφόσον προσληφθεί άμεσα ο αδήλωτος εργαζόμενος με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης και τρίμηνη αναδρομική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών. Η έκπτωση θα είναι ανάλογη της διάρκειας της σύμβασης, ενώ ο εργοδότης υποχρεούται να διατηρεί το σύνολο των θέσεων εργασίας και το καθεστώς απασχόλησης. Δηλαδή το πρόστιμο θα μειώνεται:

α) στο ποσό των επτά χιλιάδων (7.000) ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον τριών (3) μηνών,
β) στο ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον έξι (6) μηνών, και
γ) στο ποσό των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, σε περίπτωση πρόσληψης με σύμβαση εργασίας διάρκειας τουλάχιστον ενός (1) έτους.

Στις περιπτώσεις εποχικών εργασιών (πχ τουριστική περίοδος) εφόσον ο χρόνος λειτουργίας της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης δεν επαρκεί για τη συμπλήρωση του ελάχιστα απαιτούμενου χρόνου απασχόλησης ο εργοδότης μπορεί να συμπληρώσει τον ασφαλιστικό χρόνο, προσλαμβάνοντας τον ίδιο εργαζόμενο την επόμενη σεζόν.

Πως θα διαγράφονται οι αμφισβητούμενες οφειλές προς ΟΑΕΕ

Με διάταξη που  περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο σκούπα του Υπουργείου Εργασίας  διαγράφονται οι αμφισβητούμενες οφειλές κυρίως προς τον πρώην ΟΕΕ που δημιουργήθηκαν πριν από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, δηλαδή έως 31/12/2016.

Αυτό σημαίνει ότι δε θα απειλούνται πλέον από το ΚΕΑΟ οι εξής κατηγορίες ασφαλισμένων:

Α) Δημοσιογράφοι  ασφαλισμένοι στο τ. ΕΤΑΠ – ΜΜΕ (πριν το 1993) οι οποίοι είχαν μπλοκάκι για δευτερεύουσες δημοσιογραφικές εργασίες και ο ΟΑΕΕ ζήτησε αναδρομικά υπέρογκα ποσά για την υποχρεωτική ασφάλιση σε αυτόν. 
Β) Νέοι ασφαλισμένοι (από την 1/1/1993 και μετά) στο ΙΚΑ με ενεργό δελτίο παροχής υπηρεσιών  οι οποίοι μπορούσαν να επιλέξουν ασφάλιση ζητώντας εξαίρεση από ΟΑΕΕ εφόσον είχαν 25 ημέρες ασφάλισης κάθε μήνα στο ΙΚΑ.  Πολλοί αμελούσαν κάθε χρόνο τη βεβαίωση εξαίρεσης η το ταμείο διαπίστωνε ότι δεν συγκέντρωναν και τα 25 ένσημα με αποτέλεσμα να τους καταλογίζονται εισφορές.
Γ) Ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ μικροεπιχειρηματίες και μικροξενοδόχοι, με απαλλακτικές από τον ΟΑΕΕ βεβαιώσεις, λόγω δραστηριότητάς τους σε μικρούς Δήμους με βάση πληθυσμιακά κριτήρια, οι οποίοι μπορεί να χρεώνονταν με αναδρομικές εισφορές από τον ΟΑΕΕ, ο οποίος ζητούσε εκκαθαριστικό εφορίας για να κρίνει αν υπάρχει υποχρέωση ή όχι υπαγωγής στην ασφάλιση με βάση εισοδηματικό κριτήριο.
Δ) Αμφισβητούμενα χρέη από το παρελθόν “σέρνουν” και μηχανικοί που βρίσκονταν ανάμεσα σε ΤΣΜΕΔΕ και ΟΑΕΕ επειδή είχαν αναπτύξει και μια εμπορικού τύπου δραστηριότητα, συναφή με το επάγγελμα του μηχανικού.

Για την επίλυση των ασφαλιστικών αμφισβητήσεων θα εκδίδεται υπουργική απόφαση ύστερα από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης. Με την υπουργική απόφαση, θα καθορίζονται κάθε φορά οι όροι και οι προϋποθέσεις, ώστε να εξαιρεθεί η εξεταζόμενη κατηγορία ασφαλισμένων από την ασφάλιση και κατ’ επέκταση να απαλλαχτεί από οφειλές (βεβαιωμένες και μη) ή από τόκους, προσαυξήσεις, τέλη ή τυχόν άλλες επιβαρύνσεις. Ειδικότερα η διάταξη αναφέρεται σε βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς πρώην Φορείς κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο, οι οποίες δημιουργήθηκαν λόγω εύλογης αμφιβολίας περί την υποχρέωση υπαγωγής ή μη στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων Φορέων για το χρονικό διάστημα έως 31/12/2016, οι οποίες “δύνανται να διαγράφονται ή να απαλλάσσονται τυχόν επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων”. Προσοχή, καθώς “τυχόν καταβληθέντα από τους ασφαλισμένους ποσά έναντι των ανωτέρω οφειλών δεν επιστρέφονται και δεν αναζητούνται”.

 

 

 

Η ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑ

Του Νίκου Σακελλαρίου, αναδημοσίευση από το περιοδικό Insurance World 

Η ανακοίνωση της συνολικής παραγωγής του α’ τριμήνου 2018 από τις εταιρείες μέλη της ΕΑΕΕ  έδειξε ότι η ελληνική ασφαλιστική αγορά βαδίζει σε  σωστά μονοπάτια.

Δεν ήταν μεγάλη η συνολική (σωρευτική) αύξηση, με  3,8% αλλά έχει ιδιαίτερη σημασία ότι ανοδικά κινήθηκαν και οι Γενικές και η Ζωή.  H άνοδος όμως δεν λέει τίποτε εάν δεν αυξηθούν οι πρωτασφαλίσεις  σε όλους τους κλάδους.

Read more

ΕΦΚΑ¨ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΕΩΣ 08/06 ΓΙΑ ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΔΟΣΗ ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟΥ

Παράταση έως την ερχόμενη Παρασκευή 8 Ιουνίου έδωσε ο ΕΦΚΑ για:

– την υποβολή αίτησης συμψηφισμού του ποσού προς επιστροφή με τρέχουσες εισφορές, όπως αυτό προέκυψε από την εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών έτους 2017 για τους μη μισθωτούς , λόγω της αυξημένης επισκεψιμότητας στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του Οργανισμού.

– την πληρωμή της εισφοράς Απριλίου 2018 των μη μισθωτών ασφαλισμένων. Δικαιώματα και ευεργετήματα που συνδέονται με την καταβολή των εισφορών παραμένουν ενεργά μέχρι την ημερομηνία αυτή (ρυθμίσεις, ασφαλιστική ενημερότητα, ασφαλιστική ικανότητα). Η εν λόγω ασφαλιστική υποχρέωση ήταν πληρωτέα έως 31/5, αλλά επειδή συνέπεσε με την 1η δόση του μεγάλου συμψηφισμού αποφασίστηκε να δοθεί παράταση, προκειμένου να μη συσσωρευτούν πολλές ασφαλιστικές υποχρεώσεις στην ίδια χρονική στιγμή.

Υπενθυμίζεται πως η εισφορά Μαρτίου ήταν πληρωτέα έως 18-5. Αυτό σημαίνει πως εντός του Ιουνίου οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις των μη μισθωτών διαμορφώνονται ως εξής:

– έως 8/6 πληρωτέα η εισφορά Απριλίου 2018
– έως 30/6 πληρωτέα η 2η δόση για όσους έχουν χρεωστικό υπόλοιπο από τον μεγάλο συμψηφισμό των εισφορών του 2017.
– έως 30/6 πληρωτέα η εισφορά Μαίου 2018 (εκτός κι αν δοθεί και γι αυτήν μικρή παράταση)

Υπενθυμίζεται πως οι 5 δόσεις για τα χρεωστικά υπόλοιπα του 2017 αφορούν 550.000 ασφαλισμένους που είτε δεν είχαν πληρώσει καθόλου εισφορές ΕΦΚΑ το 2017 (το 25,6%, δηλαδή 295.700, αποδεικνύονται κατά σύστημα “μπαταχτσήδες”) είτε είχαν κάνει μερικές καταβολές (το 22,1%, δηλαδή 255.300 ασφαλισμένοι) και θα πρέπει τώρα να ξεχρεώσουν και τα υπόλοιπα που οφείλουν για το 2017. 

 

ΣΤΟ ΝΑΔΙΡ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ-ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ-ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ

Στο ναδίρ συντάξεις, αποταμίευση, στο βάθος το δημογραφικό

της Ελενας Ερμείδου

Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα είναι σαρωτικές οι παρεμβάσεις στις κύριες συντάξεις από τα νέα μέτρα που έρχονται το 2019 και 2020, ενώ με την εφαρμογή του αφορολόγητου οι μισθωτοί θα χάσουν έως και ένα μισθό. Την ίδια στιγμή έρευνα του ΙΟΒΕ πληροφορεί μέσα από μελέτη του  ότι το 2017 το ποσοστό αποταμίευσης διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο της σύγχρονης οικονομικής ιστορίας της χώρας  με τους φόρους και εισφορές να έχουν υπέρ – αυξηθεί. Ο φαύλος κύκλος εν τη απουσία μέτρων αντιστάθμισης και μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού καθώς και αντιμετώπισης του δημογραφικού διαιωνίζεται με τις παραγωγικές τάξεις να υπέρ – φορολογούνται για να βγουν οι συντάξεις.   

Την ίδια στιγμή που η ΕΕ και η Insurance Europe επιχειρεί ενέργειες για την τόνωση της αποταμίευσης με απώτατο στόχο μεταξύ άλλων το Πανευρωπαϊκό Συνταξιοδοτικό Προϊόν που βασίζεται στην αποταμίευση, η Ελλάδα κινείται χωρίς πρόγραμμα και μέτρα αντιστάθμισης κινδύνων. Η έρευνα του ΙΟΒΕ αναφέρει ότι από το 2012, η αποταμίευση των νοικοκυριών έχει γίνει αρνητική ενώ επιδεινώνεται συν τω χρόνω.

Το χειρότερο έτος ήταν το 2017, όπου το ποσοστό αποταμίευσης διαμορφώθηκε, στο χαμηλότερο επίπεδο της σύγχρονης οικονομικής ιστορίας της χώρας , -7,3% του ακαθάριστου διαθέσιμου εισοδήματος, με τους φόρους και εισφορές να έχουν αυξηθεί, ως ποσοστό του εισοδήματος των μισθωτών, των ελεύθερων επαγγελματιών και των συνταξιούχων, από 28,3% το 2014 σε 30% το 2017. Η αδυναμία αποταμίευσης σήμερα έχει συνέπειες για την ευημερία των νοικοκυριών διαχρονικά, καθώς, σε συνδυασμό με την απουσία τραπεζικής χρηματοδότησης, περιορίζει το ύψος των επενδύσεων των νοικοκυριών.

Οι άνθρωποι που δεν αποταμιεύουν σήμερα είναι εκείνοι στις πιο παραγωγικές ηλικίες των 35-54 ετών που, πριν την κρίση, και αποταμίευαν και αποπλήρωναν τα δάνειά τους και έβαζαν κάτι στην άκρη για αργότερα. Μάλιστα, τα νοικοκυριά με αρχηγό οικογένειας ηλικίας 35-44 ετών είναι τα πλέον επιβαρυμένα. Ενώ, στην αρχή της κρίσης (2010) αποταμίευαν το 2,3% των εισοδημάτων τους, σήμερα (2016) η αποταμίευση τους είχε γίνει βαθιά αρνητική (-13,3%).

Το γεγονός δε, που ακόμα μέχρι σήμερα με δεν υπάρχει σχέδιο εξόδου από το λαβύρινθο που οδηγήθηκε η χώρα μετά το 2015, οι αποταμιεύσεις των νέων συνταξιούχων θα είναι χαμηλές, ενώ και οι συντάξεις τους θα είναι μειωμένες, λόγω της ανυπαρξίας συνταξιοδοτικής αποταμίευσης, αλλά και της προϊούσας γήρανσης του πληθυσμού. Έτσι, η κατανάλωσή τους θα συμπιέζεται και από τις δύο πλευρές.

Τα νοικοκυριά, με αρχηγό οικογένειας σε ηλικία έως 34 ετών, υπό κανονικές συνθήκες, έχουν αρνητική αποταμίευση, καθώς η κατανάλωσή τους στηρίζεται με δανεικά από τις τράπεζες ή με «χορηγίες» γονέων. Η αποταμίευση στα νοικοκυριά με αρχηγό οικογένειας ηλικίας άνω των 65 ετών (κυρίως συνταξιούχοι) ήταν πριν την κρίση, αλλά και είναι και σήμερα, θετική, αν και έχει μειωθεί κατά τι λόγω της ύφεσης.

Δεν είναι τυχαίο, πάντως, που η ελληνική κοινωνία «άντεξε» την μεγαλύτερη κρίση στην μεταπολεμική της ιστορία, καθώς οι συντάξεις έπαιξαν τον ρόλο της μητέρας όλων των οικονομικών σταθεροποιητών, στηρίζοντας την κατανάλωση ακόμη και των πιο παραγωγικών ηλικιών που υπερφορολογούνται για να πληρωθούν οι συντάξεις, σε ένα φαύλο κύκλο που δεν αφήνει την οικονομία να σταθεί στα πόδια της.

 

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ!ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Συστάσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο συνταξιοδοτικός τομέας παγκοσμίως, δίνει στην τελευταία της έκθεση η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ασφαλιστικών Ενώσεων (GFIA) (διαβάστε εδώ την έκθεση στα αγγλικά).

Ο κ. Nicolas Jeanmart, επικεφαλής της ομάδας εργασίας της GFIA που ασχολείται με θέματα των πολιτών τρίτης ηλικίας, δήλωσε τα εξής: «Με τα δημόσια διανεμητικά συνταξιοδοτικά συστήματα να δέχονται πιέσεις από μια γηράσκουσα πλέον κοινωνία, απαιτούνται επειγόντως δράσεις για την προώθηση συνταξιοδοτικών συστημάτων πολλαπλών πυλώνων και την ενθάρρυνση των πολιτών να αποταμιεύουν για τη συνταξιοδότησή τους».    

Στην έκθεση, η GFIA διατυπώνει τις συστάσεις της σε τρεις ξεχωριστούς τομείς:  

  • Προώθηση των ιδιωτικών συντάξεων
  • Προώθηση της αποτελεσματικότητας της συνταξιοδοτικής αποταμίευσης
  • Ενδυνάμωση των καταναλωτών    

Ο Jeanmart σχολίασε: «Οι ασφαλιστές ζωής είναι σε θέση να παρέχουν ένα ευρύ φάσμα συνταξιοδοτικών και ασφαλιστικών προϊόντων προσαρμοσμένων στις ατομικές ανάγκες τα οποία θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο μέρος κάθε συστήματος πολλαπλών πυλώνων. Οι ασφαλιστές επιθυμούν να συνεργαστούν με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για να βρουν τρόπους ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που προκύπτουν από την ανάγκη εξασφάλισης επαρκών συνταξιοδοτικών παροχών για τους πολίτες. Η GFIA ελπίζει ότι αυτή η δημοσίευση θα αποτελέσει χρήσιμη συμβολή στη συζήτηση για τις συντάξεις».

Όπως αναφέρεται στην έκθεση ο κόσμος αντιμετωπίζει έναν άνευ προηγουμένου δημογραφικό μετασχηματισμό που προκαλείται από τη μείωση των ποσοστών γεννήσεων και την αύξηση του προσδόκιμου ζωής. Σημειώνεται δε ότι μέχρι το 2030, θα υπάρχουν 18 άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω ανά 100 εργαζόμενους ενώ μέχρι το 2050 η αναλογία αυτή προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πάνω από 25 συνταξιούχους ανά 100 εργαζόμενους. Το γεγονός αυτό θα έχει επηρεάσει σοβαρά τη βιωσιμότητα των εθνικών συνταξιοδοτικών συστημάτων που βασίζονται στο δημόσιο τομέα. Εάν δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα, η γήρανση του πληθυσμού σε ολόκληρο τον κόσμο θα οδηγήσει σε ένα διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ των εισφορών που έχουν καταβληθεί στα ασφαλιστικά ταμεία και τις συνταξιοδοτικές πληρωμές, επηρεάζονται έτσι τη δημόσια οικονομία. Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, οι δημόσιες δαπάνες για συντάξεις αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά παρά τον αντίκτυπο των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων, με το μέσο όρο να αυξάνεται από 9,5% επί του ΑΕΠ το 2015, σε 11,7% το 2050.

Επιπλέον, είναι όλο και πιο κοινό το γεγονός ότι οι άνθρωποι ξεκινούν την επαγγελματική τους ζωή αργότερα ενώ έχουν και διακοπές στην καριέρα τους. Αυτό έχει αντίκτυπο στη σύνταξη που θα λάβουν. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ένας εργαζόμενος με μέσο μισθό που καθυστερεί την είσοδο του στην αγορά εργασίας κατά πέντε έτη θα παρατηρήσει μείωση στο συνταξιοδοτικές παροχές κατά μέσο όρο 6%. Ομοίως, κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ, μια γυναίκα με μέσο μισθό που διακόπτει την καριέρα της για πέντε χρόνια ώστε να φροντίσει τα παιδιά της θα χάσει περίπου το 4% του συνταξιοδοτικού της εισοδήματος.

Οι αγορές εργασίας στις ανεπτυγμένες χώρες έχουν επίσης ως χαρακτηριστικό τη μετάβαση από τις παραδοσιακές εργασιακές σχέσεις σε άλλες μορφές, όπως η αυτοαπασχόληση, η προσωρινή απασχόληση ή η μερική απασχόληση. Ταυτόχρονα, σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι στις αναδυόμενες χώρες εξακολουθούν να εργάζονται υπό καθεστώς επισφαλούς εργασίας ενώ σχεδόν τέσσερις στους πέντε εργαζόμενους στις αναπτυσσόμενες χώρες βρίσκονται σε αυτή την κατηγορία απασχόλησης.

Οι εργαζόμενοι σε αυτές τις επισφαλείς μορφές εργασίας συχνά έχουν περιορισμένη πρόσβαση στα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης και τα επαγγελματικά συνταξιοδοτικά συστήματα. Εξάλλου τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι παραδοσιακοί εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης εξοικονομούν πιο εύκολα κεφάλαια μέσω κεφαλαιοποιητικών συνταξιοδοτικών συστημάτων σε σχέση με τους αυτοαπασχολούμενους και τους προσωρινά εργαζόμενους. Επιπλέον, η οικονομική αστάθεια μειώνει την προθυμία των εργοδοτών να διατηρούν τις παραδοσιακές συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις στο χώρο εργασίας.

Ως εκ τούτου, η GFIA συνιστά έντονα να δημιουργηθούν πολιτικές για την προώθηση της ιδιωτικής συνταξιοδοτικής αποταμίευσης από όλους τους πολίτες, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι θα αποταμιεύσουν αρκετά για τη συνταξιοδότησή τους.

Σύμφωνα με όσα τόνισε ο ΟΟΣΑ τον Δεκέμβριο του 2016, οι πολίτες πρέπει να αναλάβουν προσωπική ευθύνη και να συμβάλουν περισσότερο και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, προκειμένου να έχουν ένα επαρκές εισόδημα κατά τη συνταξιοδότηση τους. Όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα, τα αποταμιευτικά ποσά για ιδιωτική σύνταξη διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των χωρών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συνολικό ενεργητικό των ιδιωτικών συνταξιοδοτικών ταμείων της Ελλάδας είναι το χαμηλότερο.

 

 

 

 

 

 

 

ΤΡΙΤΟΙ ΖΗΜΙΩΘΕΝΤΕΣ ΚΑΙ ΕΝΑ ΖΗΤΗΜΑ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΑΤΥΧΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ!

Από τον κ. Νικόλαο Μπούτσικο (n.boutsikos@rokas.com), εταίρο της δικηγορικής εταιρίας Ρόκας λάβαμε το εξής κείμενο:

Μια σημαντική απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ ανοίγει το δρόμο στην διεύρυνση της κάλυψης αστικής ευθύνης από ατυχήματα αυτοκινήτων ώστε να περιλαμβάνει αποζημιώσεις για σωματικές/υλικές ζημιές και χρηματική ικανοποίηση για ψυχική οδύνη θυμάτων που δεν ήταν μεν οδηγοί του ζημιογόνου αυτοκινήτου, αλλά κύριοι ή κάτοχοι αυτού ή είχαν συνάψει την ασφάλιση ως αντισυμβαλλόμενοι ή σαν εκπρόσωποι νομικών προσώπων που ήταν αντισυμβαλλόμενοι στην ασφάλιση, κύριοι ή κάτοχοι του αυτοκινήτου. Όλες αυτές οι περιπτώσεις εξαιρούνται από την κάλυψη σύμφωνα με το ν. 489/1976 για την υποχρεωτική ασφάλιση αυτοκινήτων.  

Το Δικαστήριο στην απόφασή του της 14 Σεπτεμβρίου 2017 στην υπόθεση με αριθμό C- 503/16 έκρινε ότι ο πορτογαλικός νόμος που (όπως και ο ελληνικός) εξαιρεί της κάλυψης τον αντισυμβαλλόμενο ή και κύριο του αυτοκινήτου του, το οποίο προκάλεσε τη ζημιά οδηγούμενο από άλλο πρόσωπο, δεν πρέπει να εφαρμόζεται γιατί αντιβαίνει στις α΄ και β’ ευρωπαϊκές ασφαλιστικές Οδηγίες.

Το ζήτημα αυτό είναι μεγίστης σημασίας γιατί αφορά εκατοντάδες περιπτώσεις ατυχημάτων στην Ελλάδα που έχουν κριθεί ή είναι εκκρεμείς. Να σημειωθεί ότι ακόμα πρόσφατα ο Άρειος Πάγος έκρινε επανειλημμένα ότι η εξαίρεση του αντισυμβαλλόμενου ή του κυρίου ή κατόχου που προβλέπει ο ελληνικός νόμος είναι έγκυρη. Εφεξής και με ορισμένες προϋποθέσεις σε εκκρεμείς υποθέσεις, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να προβάλουν την εξαίρεση των τρίτων ζημιωθέντων που προβλέπει ο ν. 489/1976.  Είναι ένα ζήτημα που ενδιαφέρει  τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και τους ασφαλισμένους στον κλάδο αυτό, αλλά και την εποπτική Αρχή, η οποία πρέπει να μεριμνήσει για την τροποποίηση του ν. 489/1976, ώστε να μην αποτελεί παγίδα για τους ενδιαφερόμενους. 

ΣΕ ΕΝΑ ΜΗΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ 3 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΠΟΥ???

Ήταν Παρασκευή 26 Ιουνίου, 2015.  Σε λίγο συμπληρώνονται 3 χρόνια. Στην Ελλάδα, έκλεισαν οι τράπεζες και επιβλήθηκαν έλεγχοι στη ροή χρήματος.

Στην Κύπρο, τα Capital Control είχαν διάρκεια 2 ετών, το ίδιο και στην Ισλανδία. Στην Ελλάδα μετράμε 3 χρόνια και συνεχίζουμε.

Οι συνέπειες γνωστές και διαρκείς: Χάθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, εξατμίστηκαν δισεκατομμύρια Ευρώ σε προϊόντα και υπηρεσίες που δεν μπόρεσαν να κυκλοφορήσουν στην αγορά και μπήκε λουκέτο χιλιάδες επιχειρήσεις.

Read more